Pilvi Ojala: “Världen är full av regler, så låt konsten vara en plats där man kan tänka och skapa fritt.”

Kuriosakabinett, detalj ur installation. Papper, porslinslera, glasburkar, vitrinskåp, 2019–2020. Foto: Juho Haavisto
Kuriosakabinett, detalj ur installation. Papper, porslinslera, glasburkar, vitrinskåp, 2019–2020. Foto: Juho Haavisto

Pilvi Ojala fascineras bland annat av Wunderkammer, som hon beskriver som ett kuriosakabinett – ett slags självporträtt av sin samlare, en samling som befinner sig i gränslandet mellan verklighet och illusion.

Vad är det viktigaste du själv har lärt dig i konstskolan?

Konstskolan har lärt mig att se saker och att betrakta världen ur ett lite annorlunda perspektiv. Att delvis kunna acceptera det ofullkomliga har också blivit möjligt genom konststudierna. Jag har lärt mig att världen rymmer många olika perspektiv och att det inte finns något enda rätt svar. En viss disciplin och regelbundenhet i arbetet har också varit viktiga lärdomar.

Vad är det viktigaste du vill lära dina elever?

Jag vill förmedla en sorts ärlighet mot sig själv – att man inte försöker skapa något som inte känns äkta eller naturligt för en själv. Världen är full av regler, så låt konsten vara en plats där man kan tänka och skapa fritt. Självklart är det viktigt att först och främst behärska grunderna inom bildkonsten – det ger verktyg för skapandet. Det är också tillåtet att göra misstag.

Varför målar du?

Jag studerade grafik vid Bildkonstakademin och arbetade länge enbart i svartvitt. När jag började måla – först med akvarell och senare med tempera – förälskade jag mig i färgerna och i att blanda dem. Jag tycker det är fascinerande och nästan magiskt hur olika färgpigment beter sig och hur olika deras struktur kan vara. Måleriet innebär att fördjupa sig i en sak, men samtidigt uppstår det ständigt nya utmaningar att lösa, vilket gör att intresset hålls levande. När jag målar glömmer jag allt annat och är äntligen närvarande i stunden.

Var hittar du inspiration till ditt måleri?

Jag får inspiration från vardagen och dess absurda sidor. Jag är också intresserad av hur saker presenteras och de olika sätten att visa upp dem. Scenografi, illusioner och olika historiska och naturvetenskapliga museer har alltid tilltalat mig.

Wunderkammer – ett kuriosakabinett – var föregångaren till de vetenskapliga museerna och konstmuseerna, där man ställde ut sällsynta djur, växter, märkligheter, vetenskapliga fakta och bildkonst. Det är ett slags självporträtt av sin samlare: en subjektiv, icke-vetenskaplig samling i gränslandet mellan verklighet och illusion.
Mitt mål är att skapa ett personligt kuriosakabinett av den omgivande verkligheten, där jag som konstnär = samlare observerar, iakttar och organiserar min värld.

Pilvi Ojala

  • Bildkonstnär, grafiker och målare
  • Bildkonstakademin, Grafik 1996–2001, magister i bildkonst
  • Född 1973 i Helsingfors
  • Verksam i Loppi, Egentliga Tavastland
  • Undervisar i kvällsteckning samt i målning och tredimensionellt byggande vid Fria konstskolan
Kuriosakabinett, detalj ur installation. Papper, porslinslera, glasburkar, vitrinskåp, 2019–2020. Foto: Juho Haavisto
Kuriosakabinett, detalj ur installation. Papper, porslinslera, glasburkar, vitrinskåp, 2019–2020. Foto: Juho Haavisto
Gråt inte, mor, tempera på plywood, 2021, storlek 80 × 80 cm
Gråt inte, mor, tempera på plywood, 2021, storlek 80 × 80 cm
Fiktiv karta, akvarell på papper, 2022, storlek 200 × 150 cm
Fiktiv karta, akvarell på papper, 2022, storlek 200 × 150 cm
Pilvi Ojala, ateljévy
Pilvi Ojala, ateljévy